Antibiotice – cea mai dinamica firma de export din domeniul medicamentelor
Antibiotice a primit in cadrul Galei ANEIR (Asociatia Nationala a Exportatorilor si Importatorilor din Romania) – 2009 diploma de onoare, fiind desemnata drept cea mai dinamica firma de export in domeniul medicamentelor. Topul general a luat in calcul performantele a 820 de companii cu un export mai mare de cinci milioane de euro.
In cursul anului trecut, exporturile au constituit o orientare strategica a managementului companiei Antibiotice, considerandu-se ca, in conditiile crizei din sistemul national de sanatate, preturile sunt mai avantajoase pe piata externa decat pe cea nationala, iar marjele de profit sunt mai importante. „Cifra de afaceri a companiei pe pietele externe a inregistrat o evolutie constant pozitiva, valoarea exportului in anul 2009 ridicandu-se la 13.200.000 USD. Comparativ cu anul 2006, cand s-a realizat un export de 6.500.000 USD, valoarea exporturilor s-a dublat anul trecut, iar fata de anul 2008 cresterea a fost de 27%”, a declarat Ioan Nani, director general Antibiotice.
Evolutie favorabila a exportului in 2009
Exprimat in lei, exportul Antibiotice s-a ridicat anul trecut la valoarea de 40.724.373 lei, in crestere cu 56% fata de anul 2008, cand s-a realizat un export de 26.159.806 lei. Ritmul de crestere al exportului, exprimat in lei, comparativ cu cel exprimat in USD, se datoreaza devalorizarii monedei nationale, tendinta care a favorizat activitatea de export. Evolutia favorabila a exportului se datoreaza atat cresterii exportului de Nistatina (in crestere cu 36% fata de anul 2008), cat si a exportului de forme finite (o majorare de 12% fata de 2008). Din punct de vedere al structurii exportului, substantele active au reprezentat anul trecut 60% din valoarea schimburilor comerciale, iar formele finite au acoperit diferenta de 40%. Principalele ponderi valorice din totalul exportului realizat anul trecut sunt detinute de Nistatina – 60%, produsele injectabile – 24% si capsule – 12%.
Nistatina –cota de piata de 30% din piata mondiala
Referitor la exportul de Nistatina, anul 2009 a reprezentat un record atat din punct de vedere al cantitatii exportate, cat si al valorii. Antibiotice este in prezent al doilea producator mondial de Nistatina, cu o cota de aproximativ 30% din piata mondiala. Din punct de vedere al orientarii geografice, ponderea principala in relatiile de export ale Antibiotice o detine Europa, cu aproximativ 35%, urmata de Asia – 32%, America de Nord– 13% si Rusia – CSI – 8,50%. In afara zonelor mentionate, produsul Nistatina este livrat si pe pietele Americii de Sud, Africii), Australiei si Americii Centrale. Produsele finite sunt exportate in Europa– 54% din total valoric, Africa de Nord – 27%, Asia– 10% si zona fostelor tari CSI – 9%. Produsele finite sunt livrate pe pietele externe atat pe baza inregistrarilor proprii, cat si pe baza de contract manufacturing pentru parteneri europeni.
Ampicilina injectabila – avizata in SUA
„Principala realizare in ceea ce priveste exportul de produse conditionate in anul 2009 este reprezentata de obtinerea autorizarii FDA (Food and Drug Administration – autoritatea de reglementare din SUA) pentru produsul Ampicilina injectabila. Autorizarea FDA creaza premizele demararii primelor livrari pe piata Statelor Unite, o piata de prestigiu, care permite obtinerea unor preturi favorabile si unor marje de profit avantajoase. In primul trimestru al acestui an, vor fi livrate primele loturi din cele patru doze avizate pe aceasta piata, in valoare de peste 1,5 milioane USD”, a adaugat Ioan Nani.
Planuri de viitor
Anul trecut, ponderea exportului in total cifra de afaceri a fost de 18,50%, targetul pentru urmatorii trei ani fiind atingerea unui nivel procentual de 25%, pentru a reduce gradul de dependenta al companiei de piata interna. In acest sens, Antibiotice isi propune dezvoltarea exportului de forme finite pe pietele reglementate, in principal SUA si Europa. Strategia de export vizeaza atat inregistrarea proprie a formelor finite Antibiotice, cat si dezvoltarea cooperarilor de tip contract manufacturing. De asemenea, se mai vizeaza cresterea volumului exportului pe pietele emergente care, desi se confrunta cu probleme cauzate de criza financiara, au estimate ritmuri de crestere pe termen mediu de 0–15 % in urmatorii cinci ani. Principala piata avuta in vedere este Federatia Rusa, pentru care au fost demarate primele proiecte comerciale. Nu in ultimul rand, se va urmari si consolidarea pozitiei pe piata mondiala pentru produsul Nistatina. „Avand in vedere ca este vorba de un produs aflat in stadiul de maturitate, strategia noastra vizeaza mentinerea cotei de piata actuale si orientarea spre pietele reglementate (SUA si Europa), care ofera conditii superioare de valorificare a produsului”, a explicat Ioan Nani.