Cifra de afaceri si profit in crestere la finele trimestrului I 2009
Rezultatele financiare preliminare inregistrate in primul trimestru al anului 2009 confirma evolutia ascendenta pe care compania Antibiotice a urmat-o in ultimii ani, in ciuda conditilor dificile din piata din momentul declansarii recesiunii economice mondiale.
Astfel, la finele lunii martie 2009 cifra de afaceri Antibiotice a inregistrat o crestere de 18,4% fata de perioada similara a anului 2008, atingand nivelul de aproximativ 57,5 milioane lei.
Vanzarile pe piata interna au inregistrat un plus valoric de 13,4%, atingand cel mai mare nivel din ultimii 3 ani de 46,4 milioane lei. De subliniat este faptul ca, fata de perioada similara a anului 2008 s-a redus durata de stocare a marfii in piata, printr-un management atent al structurii portofoliului de produse atat la intrarea cat si la iesirea din farmacie. Vorbim astfel de o crestere cu peste 26% a vanzarilor din farmacie catre pacient, in trimestrul I 2009 fata de 2008. Aceste rezultate sunt cu atat mai relevante cu cat in primele 3 luni 2008, nivelul acestor vanzari se inscria pe un minus de 10% raportat la 2007.
Produsele ce definesc afacerea de baza a companiei, ca de exemplu capsulele Ampicilina si Amoxicilina sau comprimatele – Ciproquin (ciprofloxacin), Ranitidina si Eritromicina se inscriu pe un trend ascendent al cotei de piata, in raport cu principalii competitori si pe fondul unei piete de referinta in regres.
De asemenea, valoarea exportului la nivelul primului trimestru 2009 a inregistrat o crestere valorica de 44%, ridicandu-se la 11,07 milioane lei de la un nivel de 7,69 milioane lei in trimestrul I 2008. Ponderea exportului in cifra de afaceri a crescut la 20% in 2009 comparativ cu 12% in 2008 sau 6% in 2007.
Strategia de export pe pietele externe a vizat consolidarea pozitiei companiei pe produsul traditional (Nistatina), dezvoltarea segmentului de produse finite, reducerea expunerii la riscul valutar si la cel de neincasare a creantelor. Referindu-ne strict la produsul Nistatina, acesta a inregsitrat o crestere a vanzarilor fizice cu 20% in trimestrul I 2009 comparativ cu perioada similara 2008.
Conform datelor preliminare, profitul net a avut, de asemenea o evolutie pozitiva in perioada mentionata, atingand valoarea de aproximativ 10 milioane lei, in crestere cu 43% fata de profitul net inregistrat la primele trei luni ale anului 2008, de 7 milioane lei.
La nivelul profitului brut, cresterea a fost de 55%, de la 8,38 milioane lei in trimestrul I 2008 la 13 milioane lei in primele 3 luni 2009. Aceasta performanta este, in primul rand rezultatul implementarii din trimestrul IV 2008 a unui plan riguros de masuri menite sa reduca costurile, dar si, in oarecare masura, ajustarii pe plus a preturilor la unele medicamente, incepand cu luna februarie, prin prisma cursului valutar.
Plan complex de masuri pentru eficientizarea afacerii si de reducere a cheltuielilor
Atingerea acestor performante economice a fost posibila prin implementarea de catre echipa manageriala a companiei, incepand cu jumatatea anului 2008 a unui plan complex de masuri pentru eficientizarea afacerii si de reducere a cheltuielilor, ce a urmarit cresterea profitabilitatii businessului Antibiotice.
Printre aceste masuri amintim:
Aplicarea unui plan de reducere a costurilor care a vizat reducerea cheltuielilor materiale de orice natura, fara afectarea normelor de fabricatie specifice industriei farmaceutice, calitatea produselor sau securitatea salariatilor. Acest plan a avut ca rezultat reducerea consumului cu utilitatile si combustibilul (energie electrica -15%, gaz metan -21% si apa potabila – 22%, carburant – 23%) in trimestrul I 2009 cu aproximativ 14% fata de perioada similara a anului 2008, iar costurile cu materiile prime au scazut cu 20%.
Inghetarea angajarilor si redistribuirea personalului in cadrul companiei, inclusiv prin promovarea pe posturi corespunzatoare a personalului muncitor care a absolvit studii superioare.
Ajustarea numarului de personal de la 1624 de angajati la sfarsitul trimestrului I 2008 la 1480 la sfarsitul lunii martie 2009 prin stimularea incetarii voluntare a contractului colectiv de munca si pensionare la cerere, ceea ce a condus la o reducere a cheltuielilor salariale cu peste 7 %.
Imbunatatirea ritmului de incasare din piata prin stabilirea de grafice esalonate de plati, acoperirea cu instrumente asiguratorii a creantelor aferente clientilor de pe piata interna si extinderea politelor de asigurare pentru risc de neplata a clientilor externi.
Efectele acestor masuri sunt deja vizibile la nivelul primului trimestru 2009, ele
au inceput sa produca efecte atat prin prisma cresterii profitului cat si a cash-flowului.
Cash-flow pozitiv
Incepand cu luna noiembrie 2008 echipa manageriala a adoptat un program riguros de gestionare a cash-ului, de diminuare a stocurilor si reducerea riscului de expunere a companiei. In conditiile in care in prezent, durata medie de incasare a contravalorii marfii din sistemul sanitar este in jur de 300-330 zile, compania Antibiotice a reusit printr-o atenta monitorizare a principalilor jucatori din piata (distribuitori, farmacii, spitale) sa reduca acest plafon cu aproximativ 20%, la 270 zile.
Astfel, in acest moment Antibiotice are un cash-flow pozitiv de circa 10,4 milioane lei in conditiile de plata integrala a tuturor obligatiilor salariale si bugetare, achitarea in proportie de 96% a dividendelor aferente exercitiului financiar 2007 si prin respectarea graficului de plati catre furnizorii de utilitati si materii prime.
Acest disponibil in contul curent al companiei este o garantie pentru dezvoltarea pe termen mediu, pentru asigurarea unui flux continuu de productie si, bineinteles pentru siguranta locurilor de munca.
Toate aceste masuri intreprise de echipa manageriala Antibiotie au fost permanent comunicate atat in interiorul companiei catre salariati si Sindicatul societatii cat si in exterior, deoarece este foarte importanta mentinerea unui climat de incredere atat din partea salariatilor, cat si a partenerilor de afaceri.
Planuri ambitioase pentru 2009
Toate aceste programe vor continua si pe parcursul anului 2009, an in care Antibiotice isi propune o crestere a cifrei de afaceri cu 10% comparativ cu anul 2008 si o crestere a profitului net cu 20%. Fundamentarea acestor cifre a luat in calcul pe langa programul de eficientizare si reducere a costurilor atat tendinta de crestere a pietei in 2009, cat si lansarea de produse noi din clasele cardiovascular si antiinfectioase de uz sistemic de ultima generatie.
De asemenea pentru anul 2009, Antibiotice si-a propus cresterea ponderii exporturilor in cifra de afaceri, de la 12% cat a fost in 2008, la 15%, pentru a diminua astfel fluctuatiile de pe pietele locale. Pentru 2009 este programata si inceperea livrarilor in SUA, unde sunt in curs de inregistrare patru produse, cat si in Ungaria unde deja am obtinut autorizatiile pentru vanzarea de medicamente.
Indicatori economico financiari |
Planificat 2009 milioane lei |
Realizat 2008 milioane lei |
Indice de crestere 2009/2008 |
Cifra de afaceri, din care: |
238,5 |
215,8 |
110% |
piata interna |
203,5 |
189,8 |
107% |
piata externa |
35,0 |
26,0 |
135% |
Profit net |
12,7 |
10,6 |
120% |
Investiţii pentru consolidarea afacerii
Programul de investiţii demarat de compania Antibiotice în anul 2008 şi continuat în 2009 are ca scop consolidarea afacerii de bază, respectiv producţia de medicamente antiinfecţioase care în momentul de faţă reprezintă 50-60% din cifra de afaceri şi dezvoltarea portofoliului de produse pentru afecţiuni cu incidenţă crescută – clasa cardivascular şi sistem nervos central.
Prima investiţie planificată pentru acest an, în valoare de aproximativ 10 milioane de Euro este reprezentată de o secţie nouă de produse injectabile din clasa cefalosporinelor, punerea în funcţiune a noii utilităţi urmând să aibă loc în 2010. Capacitatea de producţie va fi unică în această parte a Europei (flux pentru cefalosporine injectabile), lucru care va permite companiei Antibiotice valorificarea unei părţi însemnate din producţie la export.
De asemenea în perspectiva imediată, compania Antibiotice are în plan construirea unei noi secţii pentru medicamentele sub formă de comprimate. Noua unitate va avea o capacitate dublă de producţie (500 milioane unităţi comprimate, faţă de 300 milioane unităţi în prezent), şi în plus va permite diversificarea portofoliului de forme farmaceutice solide al companiei prin fabricarea a noi tipuri de comprimate şi introducerea în fabricaţie a unor produse noi, valoroase terapeutic, care nu pot fi fabricate pe actualele capacităţi de producţie.
Proiecte 2009
Pentru compania Antibiotice, anul 2009 va fi centrat pe realizarea echilibrului financiar între consolidarea indicatorilor calitativi şi dezvoltarea afacerii de bază. Afacerea de bază (the core business) a companiei sunt medicamentele cu prescripţie medicală (RX), ce însumează un cuantum valoric de 80%. Ea este definitorie prin prisma a 3 forme terapeutice (injectabile, capsule şi comprimate) şi 3 clase terapeutice principale (antiinfecţioase, tract digestiv, sistem cardiovascular).
Reacţia companiei la mediul extern (concurenţa, modificări legislative, contextul pieţei finaciare şi valutare în perioada de criză, încadrarea în buget), va impune în acest o activitate managerială susţinută în vederea protejării afacerii de bază.
În acest context, alături de politicile de gestionare a cash flow-ului, Antibiotice şi-a propus în acest an creşterea veniturilor totale cu 6% şi a profitului brut cu 16% faţă de anul 2008